Cicha Medytacja

W dzisiejszych czasach medytacja w ciszy nie jest polecaną praktyką. Jest jedną ze składowych części dużego systemu jogi, astanga jogi.
To ośmiostopniowy system. Asta – osiem, anga – części.

Cicha medytacja jest dopiero siódmą częścią do praktykowania prowadzącą już bezpośrednio do pełnego oświecenia. Wcześniejszych sześć stanowi przygotowanie do tego typu medytacji. Są one od siebie wzajemnie zależne.

„Usiądź w kwiecie lotosu, wyprostuj plecy. Ręce ułóż na kolanach, wnętrzem do góry. Złącz palec wskazujący z kciukiem. Taki układ ciała pomoże Ci w skoncentrowaniu umysłu. Nie zatrzymuj myśli. Pozwól, aby płynęły jak strumień. Obserwuj je.”

Próbuję.
Po 10 minutach zaczynają mnie boleć kolana. Potem kręgosłup. Podkładam pod pupę poduszkę i zaczynam jeszcze raz.
Mijają dwa tygodnie.
Siedzenie wychodzi mi o trochę lepiej. Wstaję o 5 rano, żeby dzieciaki sąsiadów nie przeszkadzały mi w wyciszeniu. I żeby nie czuć presji czasu, że już, już muszę lecieć do pracy.
Kolejne dwa tygodnie.
Czuję się sfrustrowana. Kolana już co prawda mniej bolą, ale za to umysł daje popalić. Tabuny myśli, emocji, planów, wspomnień, obaw. Jeden wielki huk. I nie da się tego zatrzymać, ani gdzieś schować, ani osłabić.
Czuję się jak inwalida na planie medytacji. Potrzebuję jej, a nie potrafię. Nie nadaję się? Chyba tak właśnie.
No i żyła bym w takim smutnym przekonaniu, z poczuciem wielkiego braku w życiu gdyby nie pewne spotkanie…

- Nie wychodzi mi ta cicha medytacja.
- Naprawdę?
- No.
- Pewnie myślisz, że to nie dla ciebie.
- No. I załamuje mnie to. Bo chciałabym…
- E, przestań. To zupełnie normalne.
- Normalne?
- A tak. W dzisiejszych czasach medytacja w ciszy nie jest polecaną praktyką. Jest jedną ze składowych części dużego systemu jogi, astanga jogi. To ośmiostopniowy system. Asta – osiem, anga – części. Cicha medytacja jest dopiero siódmą częścią do praktykowania prowadzącą już bezpośrednio do pełnego oświecenia. Przedostatnią. Wcześniejszych sześć stanowi przygotowanie do tego typu medytacji. Są one od siebie wzajemnie zależne.

Yama: to nakazy moralne. Określają sposób zachowania się w stosunku do innych. Istnieje 5 głównych Yam.
1. ahimsa: nie krzywdzenie innych czynem, słowem ani myślą.
2. satya: prawda
3. asteya: powstrzymywanie się od kradzieży, niepożądanie
4. brahmacarya: wstrzemięźliwość, celibat, kontrola nad pociągiem seksualnym
5. aparigraha: nie gromadzenie, brak zachłanności

Niyama: to zasady stanowiące indywidualną dyscyplinę indywidualna zarówno na poziomie fizycznym jak i umysłowym.
1.    sauca: czystość zewnętrzna i wewnętrzna
2.    santosa: zadowolenie z tego co się posiada, opanowanie pragnień
3.    tapas: asceza, surowość, oznacza samodyscyplinę i samokontrolę
4.    svadhyaya – studiowanie Pism, introspektywny ogląd siebie
5.    isvara pranidhana: ooddanie się Bogu.

Asana: znana jako Hatha Joga - wykonywanie pozycji fizycznych po to, aby osiągnąć zdrowe, stabilne ciało i niezawodny umysł. Adept pozostaje spokojny i niewzruszony wobec wymagań ciała.

Pranajama: prana oznacza energię, a ayama oznacza rozprzestrzenianie się. Pranajama to kontrola oddechu oraz rozprowadzanie energii albo siły życiowej w organizmie. Przygotowuje umysł do koncentracji. Pranajamę należy praktykować dopiero po osiągnięciu doskonałości w asanie.

Prayahara: to kontrola zmysłów, powtrzymywanie ich oraz umysłu od obiektów, które pobudzają zmysły.

Dharana: koncentracja. Oznacza skupienie uwagi na wybranym przedmiocie. Adept uczy się eliminacji fali myśli, aby nie przeszkadzały mu w jednopunktowym skupieniu się na przedmiocie medytacji.

Dhyana: medytacja, głębokia i trwałej kontemplacji, która doprowadza do Ostatecznego.

Samadhi - pogrążenia się w miłosnym związku z Najwyższą Prawdą Absolutną.

Jak więc widzisz sześć pierwszych etapów stanowi gruntowne przygotowanie do medytacji.

- Łał. No właśnie. Teraz rozumiem dlaczego tak trudno było mi osiągnąć stan medytacji. Nie miałam przygotowania. Ale z drugiej strony wcale mnie to nie pociesza, bo to zabiera bardzo dużo czasu. Takie opanowanie asan na przykład. Zdążę w tym życiu?

- Nie zdążysz. Ale nie martw się. Bo w dzisiejszych czasach inny rodzaj medytacji jest do ogarnięcia. Medytacja z mantrą.
Man oznacza umysł, tra – wznosić. Mantra wznosi umysł ponad cały chaos materialnego świata i umieszcza go na platformie duchowej harmonii. Sama medytacja z mantrą jest bardzo łatwa do zastosowania. Nie wymaga żadnych fizycznych czy psychicznych przygotowań. Mantrę może intonować każdy i w każdym wieku.

- Niemożliwe. Takie łatwe a takie skuteczne?

- Nie myśl, że aby coś działało to musi być bardzo trudne i skomplikowane. Mantra jest wibracją o wielkiej duchowej potencji. Nikt mantry nie może stworzyć, nie można jej sprzedać ani kupić. Ma swoje źródło w duchowym wymiarze, jest przekazywana od niepamiętnych czasów przez linię mistrzów medytacji. Mantry można znaleźć również w starożytnej literaturze jogi i medytacji – w Wedach.

- A dlaczego mantra ma tak wielką moc?

- Świat duchowy jest światem jedności w różnorodności. W naszym wymiarze czymś innym jest na przykład dany przedmiot oraz słowo opisujące go. Użyjmy przykładu wody. Mamy wodę jako ciecz i słowo „woda”. Przez powtarzanie słowa „woda, woda” nie doświadczymy wody jako płynu, ponieważ słowo nie jest tożsame z opisywanym przez niego przedmiotem. W duchowym wymiarze tego typu dwójnia nie występuje. Tam słowo jest tożsame z opisywanym podmiotem, z Prawdą Absolutną. Dlatego zawiera w sobie całą duchową potencję, całą Absolutną Prawdę. I to jest mantra.

- No nieźle. To jak należy medytować z mantrą?