Dosze wobec subtelnej energii mentalnej

Kombinacja dosz, którą obdarza nas natura w momencie przyjęcia ciała materialnego, towarzyszy nam zasadniczo przez całe życie. Choć współczesne osiągnięcia w medycynie i kosmetyce proponują nam coraz większe możliwości w poprawieniu naszego wyglądu, w niewielkim jednak stopniu możemy zmienić coś w naszej konstytucji

Możemy sobie np. zmienić wygląd nosa, policzków, jednak niewielki wpływ możemy wywrzeć na zmianę naszego wzrostu, rodzaju skóry i włosów, koloru oczu, recepcji zmysłów czy rodzaju inteligencji. Zdarza się i tak, że jedna z dosz wymyka nam się spod kontroli i zaczyna przybierać na sile, co jednocześnie objawia się towarzyszącymi tej energii doszy dolegliwościami. W tych przypadkach możemy zniwelować zgubny wpływ danej doszy poprzez zastosowanie odpowiedniej diety. Wracając jednak do równowagi energetycznej nasza pierwotna konstytucja cielesna pozostaje niezmieniona. Całkiem inaczej ma się sprawa z psychiczną konstytucją. Jesteśmy tym, co myślimy, czujemy, chcemy i czynimy. Centralnym założeniem ayurvedy jest doprowadzenie istoty ludzkiej do jego sattvicznej natury. Kto bowiem pod wpływem sattvy myśli, czuje, działa, ten czyni również kroki w kierunku zdrowego i szczęśliwego życia.

Jak objawia się SATTVA w poszczególnych doszach?

Vatta jest entuzjastyczna, lubi innowacje, tryska energią, odznacza się rozmownością, łatwo się przystosowuje do otoczenia, szybko pojmuje, kocha prawdę i szanuje równość wszystkich żywych istot, myśli pozytywnie, podejmuje chętnie inicjatywę, jest zdolna i chętna do zmian. Vata w sattvie jest dobrym muzykiem, artystą, nauczycielem i uzdrowicielem.
Pitta jest inteligentna, samodzielna, odważna, efektywna, dająca ciepło, przyjacielska, wesoła, tolerancyjna, lubi patrzeć w przyszłość i przewidywać, ceni współpracę, wszystkim dobrze życzy, cierpliwa, lubi działać w grupie, ujmuje rzeczy jasno i trafnie. Pitta w sattvie jest dobrym menadżerem i kierownikiem.
Kapha jest spokojna, cierpliwa, stabilna, inteligentna, konsekwentna, lojalna, pełna współczucia, czuła, przebaczająca, zadowolona z życia, czyni dobro, wspiera, dodaje wiary i otuchy, daje poczucie bezpieczeństwa. Kapha dobrze się sprawdza w administracji, medycynie, rzemiośle i oświacie.

Jak objawia się RAJAS w poszczególnych doszach?

Vata staje się niezdecydowana, nie można na niej polegać, jest zbyt pobudzona, bierze dużo na swe barki, pracuje bez wytchnienia, w ferworze pracy gubi się, wchodzi w drobiazgi, łatwo się dekoncentruje, staje się nerwowa, bojaźliwa, zbytnio gadatliwa, głośna, powierzchowna, zazdrosna, szybko się czymś zachwyca, ale równie szybko traci entuzjazm.
Pitta staje się impulsywna, chytra, zabiegana, uparta, chce dominować i manipulować, lubi krytykować, szuka zaczepki do kłótni, zazdrości, do celu idzie po trupach, wszystko ocenia pod kątem zysku, jest niecierpliwa, dumna, próżna, pobudzona, egoistyczna, rozdrażniona, agresywna.
Kapha staje się chciwa, zazdrosna, skąpa, lubieżna, chce kontrolować i posiadać, za wszelką cenę dąży do komfortu i luksusu, brakuje jej poczucia bezpieczeństwa, często pada ofiarą czyjejś zależności.

Jak objawia się TAMAS w poszczególnych doszach?

Vata staje się lękliwa, nieszczera, zdeprymowana, działa w skryciu, przejawia dążenie do  samozniszczenia, wykazuje tendencje do perwersji seksualnych, ulega chorobom psychicznym, uzależnia się od narkotyków, nosi się z myślami samobójczymi.
Pitta jest przepełniona nienawiścią, jest okrutna i brutalna, szuka zemsty, działa niszcząco, wykazuje objawy psychopatyczne, łatwo uzależnia się od narkotyków.
Kapha popada w letarg, depresję, apatię, jest leniwa, znudzona życiem, staje się gruboskórna, prostacka, nieokrzesana, gburowata, tępa, uzależnia się od narkotyków.