Sześć rodzajów smaku

Smaki w naszym pożywieniu są jak instrumenty muzyczne w orkiestrze – jeśli są dobrze zgrane, można dzięki nim zagrać harmonijną symfonię. Wiadomo, że każdy produkt zawiera więcej niż jeden smak.

W rozwiązywaniu podstawowych kwestii, czyli np. jak utrzymać w równowadze swoją konstytucję (prakriti), czy też jak powrócić do zdrowia, gdy zachwiana jest jedna z dosh (vikriti) ajurveda posługuje się prostym kryterium – smakiem. Wiadomo, że każdy produkt zawiera więcej niż jeden smak, jednak zazwyczaj w jego klasyfikacji brany jest pod uwagę ten najbardziej dominujący, który odczuwamy, gdy smakujemy pierwszy kęs w ustach. Ajurveda rozróżnia sześć podstawowych smaków, czyli ras. (rasa=smak).

Poza sferą czysto fizyczną – już wspomnianą kwestią regulowania dzięki doborowi smaków odpowiedniej doshy, poprzez smak można również wpłynąć na nasze zdrowie psychiczne, co wiedzą o tym dobrze te osoby, które zajadają swoje stresy lub tzw. „doły” czekoladą lub ciastkiem z bitą śmietaną. Zatem wilczy apetyt na pewne smaki lub też naturalne „łaknienie” pewnego smaku mogą wskazywać na jego psycho-fizyczny niedobór lub na zachwianie równowagi pewnej doshy.

Tak jak wszystko w kosmosie – również i produkty żywnościowe, a co za tym idzie – smaki składają się z pięciu podstawowych elementów: ziemi, wody, ognia, powietrza i eteru. W tabelce znajdziecie ich zestawienie.

Sześć rodzajów smaku:

SmakElementWpływ na dosheGuny (cechy)
słodkiziemia + wodaKapha +
Pitta –
Vata –
zimny, ciężki, oleisty
kwaśnyziemia + ogieńKapha +
Pitta +
Vata –
gorący, lekki, oleisty
słonywoda + ogieńKapha +
Pitta +
Vata –
gorący, ciężki, oleisty
ostrypowietrze+ogieńKapha –
Pitta +
Vata +
gorący, lekki, suchy
gorzkipowietrze + eterKapha –
Pitta –
Vata +
zimny, lekki, suchy
cierpkiziemia + eterKapha –
Pitta –
Vata +
zimny, ciężki, suchy